Föräldrar förstör sina barn! STRAFFBART?

När jag var liten fick jag lära mig att tjäna ihop till egna pengar. Då var man tvungen till exempel till att bädda sängen, dammsuga och hålla iordning i mitt rum. Det var ju ett extra plus om man bäddade sängen med. Det såg jag som en självklathet att bädda den så mig gjorde det ingenting!
När jag blev äldre så gick ju pengarna åt ganska snabbt, man ville ju hyra film, köpa glass och godis osv. Då fick man allt lära sig att leta efter ett sommarjobb, vilket jag också gjorde. Sålde jordgubbar en månad ungefär den sommaren och drog ihop en skaplig hög med pengar. Jag kommer ihåg hur glad jag var över att ha tjänat ihop pengarna SJÄLV! Mitt leende kunde inte ha varit större den dagen, det var ju trotsallt Karl-Oskar dagarna och jag hade pengar till att köpa vad jag ville där i Växjö!
Ju äldre jag blev desto mer ville jag tjäna pengar själv, att känna att jag själv hade jobbat ihop pengarna och inte fått dem av mina föräldrar.
Jobbade ett par vintrar på posten med att sortera julkort. Sedan blev det en anställning på Posten och så fortsatte det. Helt plötsligt kunde jag köpa lite dyrare jeans, nya skor och en vinterjacka!
Mina föräldrar har alltid pratat om att man ska tjäna egna pengar..och det ÄR en underbar känsla!

Men en sak förstår jag inte, hur i helvete kan vissa föräldrar "mata" sina barn med pengar? Att barnen föds med en guldsked i mun? Borde inte föräldrar skämmas som lär upp sina barn att leva på andra? Borde vara straffbart egentligen. När de blir äldre så är det ju de enda som de förstår. Att suga ut så mycket pengar som möjligt ur de som har lite extra!?! Vet en del som är ungefär lika gamla som mig som är riktigt bortskämda! Har inte behövt jobba i hela sitt liv utan bara glidit fram på föräldrarnas bekostnad. Vad pinsamt jag hade tyckt att det var om jag började  tjura inne på media markt bara för att min pappa eller mamma inte vill köpa dendär fina mobilen som jag bara MÅSTE HA!
Det är ju så att man nästan mår illa av detta!

ALDRIG att jag kommer glida på en räkmacka på någonannans bekostnad! ALDRIG kommer jag nedsätta mig i den sitsen!
JÄVLA UTSUGARE!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0